Lektionsplanering 1
Vad bedöms?
Förmågan att plocka ut relevant information och skapa nytt.
Förmåga att motivera sina argument.
Förmågan att vara utförlig och noggrant beskriva ämnesområdet.
Häftet:
Ämnets mål
|
Centralt innehåll
|
Begrepp
|
Undervisningsformer och material Faktalektioner och Färdighetslektioner
|
Bedömning
Examinationslektioner
|
Förmåga att informera om växter, djur och natur samt att handleda andra till rikare upplevelser i natur- och kulturmiljöer.
|
Information om växter, djur och natur.
|
Vår, vårtecken, vår- ord från naturen
|
Gör ett blogg inlägg du kallar för VÅRTECKEN, följande ska vara med
1. I grupper gå ut och hitta vårtecken minst fem stycken.
2. a.Fotografera dem,
b. beskriv dem med ord c. motivera varför det är ett vårtecken.
3. Samla ord om våren skriv ner alla - gör en vårdikt.
|
Lektioner
Bloggen
|
Allemansrätten, att tänka på när man är ute och varför man ska vara ut?
I häftet Naturguidning s. 1-3, 5-8
Ämnets mål
|
Centralt innehåll
|
Begrepp
|
Undervisningsformer och material Faktalektioner och Färdighetslektioner
|
Bedömning
Examinationslektioner
|
Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som gäller för olika natur- och kulturmiljöer.
|
Lagar och andra bestämmelser som rör säkerhet samt natur- och kulturmiljöer.
Innebörden i allemansrätten.
|
Hälsovinster, uterum, lek, grovmotorik, finmotorik, fantasi, relation till naturen, immunförsvar, upplevelsebaserat lärande
Allemansrätten, kulturarv, friluftsliv,
|
Gör tre blogg- inlägg:
1. Varför ska man vara ute? Hälsovinster? Argument för varför man ska vara ute (minst 10 argument)
2. Allemansrätten
Vad är allemansrätten? Plocka ut de viktigaste 5-10 punkterna om vad man får/inte får göra enligt allemansrätten.
3 .Att tänka på när man är ute med barngrupper.
Vad ska man tänka på när man är ute? Förberedelser, kläder, matsäck, utrustning, säkerhet
|
Prov
Lektioner
Bloggen
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.